Litterär kalender 2017
Negar Naseh inleder kalendern med en text om minnen som väcks till liv av några super-8-filmer från barndomen. I två essäer fortsätter och fördjupar Helga Krook sitt berättarexperiment från doktorsavhandlingen i litterär gestaltning. Ola Larsmo försvarar i sin essä dokumentärromanen som konstform och kunskapskälla. Under arbetet med sin roman De utvalda förde Steve Sem-Sandberg anteckningar i vad han kallar ”Materialbok”. I kalendern publiceras några av dessa anteckningar.
Kalendern innehåller även en sektion med översättning i centrum. Gunnar Harding har tolkat och skrivit en introduktion till ”De sovande” ur Walt Whitmans Leaves of Grass. Lars-Håkan Svensson skriver om Lasse Söderberg som översättare av fransk poesi. Söderberg själv har bidragit med dikter för kalendern samt tolkat några spanska, franska och tyska dikter.
Tre av kalenderns essäer har musik som tema. Stina Otterberg skriver om pianots status i litteraturen och Niklas Rådström reflekterar kring en Bach-fuga. Johan Svedjedal skriver om Bob Dylan och golf.
Inge Jonsson skildrar Erik Gustaf Geijer och hans vänkrets utifrån Anna Hamilton Geetes fyrbandsverk I solnedgången. Cecilia Davidsson har skrivit en novell och Elis Burrau, Nina Burton, Ingrid Kallenbäck, Elisabeth Rynell och Anna Williams bidrar med egna dikter.
Samfundet De Nios Stora pris 2016 tilldelades Carola Hansson med motiveringen: ”För hennes på en gång originella och i europeisk tradition förankrade berättarkonst, som med psykologisk klokhet och litterärt mästerskap ställer de eviga frågorna om människans villkor”. Under rubriken ”Gränszoner” samtalar med pristagaren om det litterära skapandet.